Alle nieuwsberichten

LET OP: maakt jouw organisatie onrechtmatig gebruik van WhatsApp?

Whatsapp Business


Vanaf 1 december 2019 wordt het door Facebook niet meer toegestaan dat bedrijven WhatsApp gebruiken, zonder daarbij gebruik te maken van de officiële WhatsApp Business oplossing. Wanneer WhatsApp reeds als klantcontact kanaal wordt gebruikt of je van plan bent om het in te zetten voor het contactcenter, dan adviseren wij gebruik te maken van deze officiële API. Om gebruik te kunnen maken van WhatsApp Business is het verplicht om je bedrijf aan te melden bij Facebook. Facebook heeft strenge regels voor het gebruik van WhatsApp en niet elk bedrijf krijgt hiervoor de toestemming. Je kunt je bedrijf aanmelden door een account aan te maken op: https://business.facebook.com. Na de aanmelding kun je toestemming vragen om WhatsApp Business te gebruiken via het beveiligingscentrum. (https://business.facebook.com/settings/security)


Wat is de WhatsApp Business Solution?
Deze oplossing biedt bedrijven de mogelijkheid om via een officieel account WhatsApp in te zetten als communicatiekanaal met klanten. Hiervoor zijn twee mogelijkheden:

1. De klant neemt zelf contact op

2. Conversatie starten met ‘Message templates’


1. Klant neem zelf contact op
Wanneer een klant zelf besluit contact op te nemen met je organisatie dan is het customer care window van kracht.  Dit betreft een 24-uurs window dat begint op het moment dat je klant je bedrijf heeft bereikt via WhatsApp. In deze tijd kan het bedrijf zowel Session Messages als Message Templates versturen.Een Session Message, zoals Facebook dit noemt, zijn aangepaste berichten als reactie op berichten in chat zoals je die nu ook kent, echter wel binnen 24 uur. Mocht het bericht na 24 uur worden beantwoord dan brengt Facebook hiervoor kosten in rekening. Momenteel is dat circa 8 cent per bericht. 

2. Conversatie starten met Message templates

Wanneer je bedrijf klanten wil bereiken met een WhatsApp bericht kan er gebruik gemaakt worden van Message Templates. Een Message template is een vooraf goedgekeurd bericht die zowel binnen als buiten het customer care window kosteloos kan worden verzonden. Deze berichten kunnen worden gebruikt om meldingen te verzenden en klanten opnieuw te betrekken in je gesprek met een actieve opt-in. Message Templates worden goedgekeurd door WhatsApp Business. Je kunt je eigen templates ter goedkeuring invoeren of gebruik maken van de bestaande Message Templates die je WhatsApp Business distributeur aanbiedt.
Omdat de WhatsApp Business oplossing bedoeld is als een klantenservicekanaal, is het versturen van reclame-, marketing- en promotieberichten verboden.

 

Heb je nog vragen wat dit betekent voor jouw organisatie of contact center? Wij helpen je graag verder. 
Neem contact op met onze collega Joost Dijkhuis via: 088-2680748 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Search

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Wij gebruiken de gegevens die u op dit formulier verstrekt om u te informeren via onze e-mail nieuwsbrief. Hiermee brengen we u op de hoogte van evenementen en interessante nieuwsfeiten uit de branche.

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link Abonnement opzeggen te klikken in de voettekst van elke email die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via marketing@frontline.nl. We zullen uw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw privacy. Door op aanmelden te klikken, stemt u ermee in dat wij uw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

* verplicht veld